همه‌چيز به نفع مادورو

ميثم   سليماني
 
 
رقابت‌هاي انتخابات رياست‌جمهوري ونزوئلا به نقطه پايان خود نزديك مي‌شود و امروز مردم اين كشور به پاي صندوق‌هاي راي مي‌روند تا رييس‌جمهور آينده خود را انتخاب كنند اما اين انتخابات در شرايط عادي برگزار نمي‌شود. نيكولاس مادورو، رييس‌جمهوري ونزوئلا در حالي روز يكشنبه در انتخابات رياست‌جمهوري زودهنگامي كه خود فرمان آن را داد شركت مي‌كند كه نتيجه اين انتخابات تا حد زيادي مشخص است. شرايط در ونزوئلا عجيب‌تر از هر زمان ديگري است. مردم به‌شدت از مشكلات اقتصادي رنج مي‌برند و تعداد زيادي از مردم به دنبال مايحتاج اوليه زندگي خود هستند. با وجود اين شرايط وخيم، مادورو همچنان به دنبال باقي ماندن در قدرت است. گزارش‌ها از كمپين‌هاي رياست‌جمهوري مادورو طي چند وقت اخير نشان از تعداد بالاي اتوبوس‌هايي دارد كه جمعيت را براي حضور در سخنراني‌هاي رييس‌جمهور مديريت و منتقل مي‌كنند. در مراسم‌هايي از اين دست به مردمي كه از گرسنگي رنج مي‌برند، غذا داده مي‌شود تا حداقل عده‌اي از اين طريق به كمپين طرفداران مادورو جذب شوند. ونزوئلا در بحران شديد كمبود مواد غذايي و دارو است، اما نمي‌توان ادعا كرد تمام افرادي كه به كمپين‌هاي مادورو مي‌پيوندند به دليل يك يا چند وعده غذايي دست به اين كار مي‌زنند. تامي موجيكاي 26 ساله فردي كه در اين كمپين حاضر بود به خبرنگار بي‌بي‌سي گفت: نيكولاس مادورو بهترين گزينه براي حل مشكلات ونزوئلا است. قدرت‌هاي خارجي به ويژه ايالات متحده بايد از دخالت در امور ونزوئلا دست بردارند. وي افزود: هنگامي كه شما در خانه مشكلي داريد والدين آن را حل مي‌كنند. نيكولاس مادورو پدر مردم ما است، او يك رييس‌جمهور است و ما با او همكاري خواهيم كرد. بسياري از افرادي كه در كمپين مادورو حاضر بودند، تي‌شرتي با شعار «باهم همه‌چيز ممكن است»، برتن داشتند. در حال حاضر وحدت عمومي، يك موضوع قابل توجه در ونزوئلا است كه مدت‌هاست معناي خود را در ميان مردم از دست داده است. يك سال پيش در چنين روزهايي كاراكاس و شهرهاي مختلف ونزوئلا شاهد اعتراض‌هاي روزانه ضد دولتي بودند. اما اكنون خيابان‌ها آرام هستند و البته مشكلات كماكان پابرجاست و حتي اوضاع بدتر نيز شده است. تورم سالانه در ونزوئلا به 14هزار درصد و حداقل دستمزد روزانه در اين كشور به كمتر از 2 دلار در ماه رسيده است. براساس برآورد آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد، روزانه 5هزار نفر از كشور فرار مي‌كنند. در حال حاضر مردم هيچ نكته خوبي براي اظهارنظر درباره رهبري كشورشان ندارند اما مادورو همچنان معتقد است كه اگر همه پشت سر او بايستند مي‌تواند كشور را نجات دهد، اما نكته اصلي اينجاست كه مشكل اصلي در ونزوئلا شخص مادورو است. رقباي اصلي مادورو در اپوزيسيون ونزوئلا در طول چند سال گذشته تلاش كرده‌اند به نحوي استراتژي‌هاي او را خنثي كنند و پله پله او را كنار بگذارند. اما شرايط به نحوي پيش رفته است كه اكنون مخالفان دست به تحريم انتخابات رياست‌جمهوري زده‌اند. اكنون برخي از رهبران اپوزيسيون ونزوئلا يا در تبعيد به سر مي‌برند، يا از حضور در رقابت‌ها منع شده‌اند يا زنداني هستند. در چنين شرايطي مخالفان به اين نتيجه رسيده‌اند حضور در انتخابات رياست‌جمهوري موجب تقويت موقعيت مادورو خواهد شد و از همين رو دست به تحريم انتخابات زده‌اند.
گزينه‌هاي رقيب


هنري فالكون يكي از افرادي است كه نامزد انتخابات رياست‌جمهوري شده و فكر مي‌كند مي‌تواند رييس‌جمهور مادورو را از قدرت خارج كند. او توانسته بخشي از مخالفان را متقاعد به حمايت از خود كند و در نظرسنجي‌ها نيز در جايگاه دوم پس از مادورو قرار دارد. اما برخي اين اقدام او را يك استراتژي خطرناك مي‌دانند. اپوزيسيون كه فالكون نيز بخشي از آنها بود او را به دليل حضور در انتخابات خائن مي‌نامند. اما او معتقد است كه تنها راه خروج از اين بحران وحشتناك، از طريق سياست و انتخابات است. فالكون كه از فرمانداران سابق در ونزوئلا است اكنون نمايندگي بخش كوچكي از مخالفان را برعهده گرفته است. با اين حال او مي‌گويد كه اكثريت مخالفان علاقه‌مند به حضور در انتخابات هستند.
نا‌اميدي مطلق
براساس گزارش بي‌بي‌سي از خيابان‌هاي كاراكاس، مردم چندان براي شركت در اين انتخابات و نتيجه آن هيجان زده نيستند. مردم مي‌گويند فقط مي‌خواهند زندگي كنند ولي روزگار هر روز سخت‌تر مي‌شود. سوار شدن در اتوبوس تبديل به يكي از كارهاي سخت شده است. بسياري از اتوبوس‌ها با استفاده از قطعات فرسوده كماكان كار مي‌كنند و مردم به سختي در شهر جابه‌جا مي‌شوند. ورونيكا در حالي كه كودكي به همراه دارد و در صف اتوبوس ايستاده در اين باره به بي‌بي‌سي مي‌گويد: نه حمل و نقل نه غذا و نه امنيت، هيچ چيزي وجود ندارد. قطعا در انتخابات روز يكشنبه راي نخواهم داد. من از هيچ كس پشتيباني نمي‌كنم، هيچ‌كدام از كانديداها انتظارات مردم را برآورده نمي‌كنند و همه براي سود شخصي وارد انتخابات شده اند. مارگاريتا لوپز مايا تحليلگر سياسي مي‌گويد: مادورو خود را به عنوان رييس‌جمهور مشروع معرفي مي‌كند اما جامعه بين‌المللي به وضوح به او گفته است كه اين انتخابات را به رسميت نمي‌شناسند و آن را دموكراتيك نمي‌داند. بنابراين ما تنها يك رييس‌جمهور نخواهيم داشت كه توسط جامعه بين‌المللي به رسميت شناخته نمي‌شود، بلكه يك وضعيت اجتماعي و اقتصادي وجود دارد كه به تعطيلي كشور منجر خواهد شد.
 
نقش امريكا
مخالفان دولت ونزوئلا در طول ساليان اخير تلاش كردند تا اقداماتي را به شكلي گام به گام پيش ببرند. ابتدا پارلمان را در اختيار گرفتند و سپس تلاش كردند با روندي دموكراتيك مادورو را بركنار كنند. اين تغييرات گام به گام به همراه اعتراض‌هاي گسترده خياباني روز به روز به نتيجه‌گيري نزديك مي‌شد. اما به ناگاه اين روند تغيير كرد. حضور دونالد ترامپ در كاخ سفيد روند ديگري را براي مخالفان سياسي دولت مادورو رقم زد. دونالد ترامپ ونزوئلا را تهديد به حمله نظامي كرد. برخي مقام‌هاي دولتي ونزوئلا تحريم شدند و مايك پنس به عنوان معاون اول دولت امريكا از تغيير حكومت حمايت و رسما در امور داخلي يك كشور مداخله مي‌كند. اين موضع‌گيري‌هاي مقام‌هاي امريكايي نه‌تنها به اپوزيسيون داخلي ونزوئلا كمك نكرد بلكه آنها را تضعيف كرد. چرا كه اين موضوع ادعاهاي دولت را تاييد مي‌كرد كه تمامي اين اتفاقات به دليل مداخله خارجي در كشور رخ داده است. از همين رو دولت ترامپ نه تنها كمكي به اپوزيسيون ونزوئلا نكرد بلكه آنها را نا اميد به آينده كرد و حالا آنها دست به بايكوت انتخابات زدند بدون اينكه برنامه‌اي براي آينده وجود داشته باشد و عملا مسيري كه در حال تغييراتي آهسته و آرام و به شكلي كاملا سياسي و داخلي بود حالا تبديل به حركتي شده است كه انتخابات را تحريم مي‌كند به اين اميد كه كشوري خارجي به آنها براي تغيير روند كمك كند.